Boete door rood rijden aanvechten (feitcode R602)

Hieronder hebben we voor jou 6 gevallen op een rijtje gezet waarin bezwaar maken leidt tot vernietiging van de boete. In deze gevallen loont het dus om bezwaar te maken tegen een boete door rood rijden (feitcode R602).  We zetten hier alvast de 6 situaties op een rijtje:

  1. Er is geen rood stoplicht te zien op de foto;
  2. De flitsfoto is te donker;
  3. Je bent het stoplicht niet gepasseerd;
  4. De flitspaal is per ongeluk geactiveerd;
  5. De verbalisant heeft geen goed onderzoek gedaan;
  6. De verbalisant heeft het verkeerd gezien.

We maken onderscheid tussen het geval waarbij het door rood rijden is vastgesteld met een flitspaal en gevallen waarbij een agent ter plaatse heeft vastgesteld dat door rood is gereden. In beide gevallen, kan het zinvol zijn om bezwaar te maken. Maar eerst kijken we naar hoe veel boetes door rood rijden precies worden opgelegd.

Wat kost een boete door rood rijden?

Boete door rood rijden

Een bekeuring door rood rijden kost voor automobilisten en motorrijders €250. Rijd je met een brom- of snorfiets door rood licht dan kost de bekeuring €170. Voor fietsers kost de boete door rood rijden €100. Daar komt dan nog €9 administratiekosten bij.

In 2021 werden er 222.416 boetes opgelegd voor door rood rijden, zo blijkt uit cijfers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Uit de cijfers van de eerste vier maanden van 2022 blijkt dat er 68.561 keer door rood is gereden. Als we weten dat door rood rijden voor een automobilist €250 kost, dan weten we ook dat deze boetes vele tientallen miljoenen per jaar opleveren voor de staat.

Maar niet al deze boetes zijn terecht opgelegd. Het is dan ook niet onrealistisch om aan te nemen dat er ieder jaar een behoorlijk bedrag in de staatskas terecht komt, terwijl dat niet had gemogen. Niet iedereen controleert of zijn of haar boete wel terecht is opgelegd. Behoor je tot deze categorie dan zou het kunnen dat je zomaar €250 weggooit.  

Boete door rood rijden flitspaal

Hier geven we enkele voorbeelden die aangeven wanneer het zinvol is om bezwaar te maken tegen jouw boete door rood rijden als je bent geflitst. Dit is geen uitputtende opsomming en er kunnen zich nog meer gevallen voordoen wanneer een boete door rood rijden onterecht is. Heb jij een boete gekregen voor door rood rijden, maar is dit door een agent gezien? Lees dan verder onder het kopje ‘Boete door rood rijden vastgesteld door agent’.

Niet iedereen controleert of zijn of haar boete wel terecht is opgelegd. Behoor je tot deze categorie dan zou het kunnen dat je zomaar €250 weggooit.  

Als de gedraging is vastgesteld door een flitspaal dan moet er altijd een duidelijke foto zijn. Op die foto moet jouw voertuig duidelijk te zien zijn. Ook moet te zien zijn dat het stoplicht op rood staat en dat je het stoplicht bent gepasseerd. Ben je na de stopstreep gestopt, maar voor het verkeerslicht? Dan heb je onterecht een boete door rood rijden gekregen. Bij niet stoppen voor stopstreep hoort namelijk de feitcode r620. Deze boete bedraagt €100 in plaats van €250.

Geen rood stoplicht op foto

Het is altijd belangrijk om de flitsfoto goed te bekijken. Deze voldoet namelijk niet altijd aan de vereisten waar een rechter aan toetst. Dat was ook het geval bij de volgende uitspraak van het gerechtshof. Wat ging er fout?

De bestuurder ontkende door rood te zijn gereden en voerde aan dat het verkeerslicht niet goed werkte. Op de foto was niet te zien dat het stoplicht voor de rijbaan, waarop de bestuurder reed, op rood stond.

De advocaat-generaal (zo heet de officier van justitie in hoger beroep) voerde aan dat hij wel bewezen vond dat er door rood was gereden. Hij bracht een kleurenfoto van de gedraging in het geding. Ook had hij informatie bij het CJIB opgevraagd. Uit deze informatie bleek dat de flitspaal goed was afgesteld en goed werkte.

Het gerechtshof gaf de bestuurder gelijk en was het met de bestuurder eens dat op de foto niet te zien was dat het verkeerslicht op rood stond. Ook uit de informatie van het CJIB bleek niet dat het verkeerslicht op dat moment rood licht uitstraalde. De boete die was opgelegd voor door rood rijden, was dus onterecht en werd vernietigd door het hof.

Het is altijd belangrijk om de flitsfoto goed te bekijken. Deze voldoet namelijk niet altijd aan de vereisten waar een rechter aan toetst.

Flitsfoto te donker

In een soortgelijke zaak van 2 mei 2022 voerde de bestuurder aan dat de foto van de gedraging te donker was. Er was volgens de bestuurder geen bewijs dat hij door rood was gereden.

Volgens de advocaat-generaal waren de foto’s inderdaad donker, maar was er toch voldoende bewijs. Dit baseerde hij op het feit dat de foto’s ook waren bekeken door een verbalisant op een groot beeldscherm. Die zou hebben gezien dat de bestuurder door rood is gereden.

Het gerechtshof gaf de bestuurder gelijk en vernietigde de boete. De foto’s waren te onduidelijk om vast te stellen of er door rood was gereden. Het hof oordeelde dat ‘bij gedragingen als deze, waarbij de gedraging mede op basis van foto’s wordt vastgesteld, dienen de foto’s van de gedraging die aan het dossier worden toegevoegd van zodanige kwaliteit te zijn dat daarop de gedraging kan worden vastgesteld’. Hiermee maakt het hof duidelijk dat foto’s zeer belangrijk zijn bij boetes door rood rijden.

Niet het stoplicht gepasseerd

De een na laatste zaak waarbij de boete was opgelegd op basis van een flitsfoto en werd vernietigd, gaat over de vraag of de bestuurder wel door rood was gereden. Op de eerste foto in het dossier was te zien dat de auto zich nog voor de stopstreep bevond. Ook was te zien dat de remlichten brandden. Op de tweede foto (die 1 seconde later was gemaakt) was te zien dat de auto nauwelijks was verplaatst. De remlichten brandden nog steeds en de voorwielen stonden op of iets over de stopstreep. Het hof stelde dus vast dat er niet door rood was gereden. De boete werd wederom vernietigd.

Hiermee maakt het hof duidelijk dat foto’s zeer belangrijk zijn bij boetes voor door rood rijden.

Flitspaal per ongeluk geactiveerd

In de laatste zaak ging het om het volgende. De bestuurder reed op de rijbaan voor rechtdoor en het stoplicht voor die rijbaan stond op groen toen hij het stoplicht voorbij reed. De auto voor hem remde plotseling en daardoor week de bestuurder uit naar links. Daarbij kwam hij met zijn auto gedeeltelijk op de rijbaan voor linksaf en activeerde de detectielus van de flitspaal voor de linker rijbaan. Hierdoor werd hij geflitst en kreeg hij een boete door rood rijden, terwijl hij wel rechtdoor is gereden.

Het hof oordeelde dat de bestuurder niet het verwijt kon worden gemaakt door rood te zijn gereden. Volgens het hof is de voor de stopstreep gevolgde richting bepalend voor welk verkeerslicht van toepassing is. Op het moment dat de bestuurder het verkeerslicht voor de rijbaan rechtdoor passeerde was dit groen. De boete door rood rijden was dus onterecht en werd vernietigd.

Boete door rood rijden (feitcode R602) vastgesteld door agent

Nu zullen we twee zaken bespreken waarbij het door rood rijden is vastgesteld door een agent die ter plaatse aanwezig was.

Geen goed onderzoek door verbalisant

In de eerste zaak voerde de bestuurder aan dat hij door oranje was gereden en niet door rood. Ook had de agent geen zicht op het verkeerslicht, omdat hij van links kwam. De agent schreef toch een boete uit, omdat zijn stoplicht op groen stond toen de bestuurder langs het verkeerslicht reed. Verder verklaarde de agent dat hij onderzoek had gedaan naar de afstelling van het stoplicht. Hieruit bleek volgens de agent dat het stoplicht van de bestuurder op rood moest hebben gestaan.

Het hof vernietigde de boete. Volgens het hof moet in de situatie waarin de agent geen zicht heeft op het stoplicht en hijzelf groen licht heeft, worden vastgesteld dat het stoplicht van de bestuurder op rood moet hebben gestaan. De agent moet dat doen door een onderzoek ter plaatse uit te voeren of de technische gegevens over dat stoplicht te raadplegen. In deze zaak had de agent nagelaten om een betrouwbaar onderzoek te doen. De boete door rood rijden bleek onterecht.

Verkeerde waarneming agent

In de laatste zaak zou een agent hebben waargenomen dat het verkeerslicht op rood stond en dat de bestuurder toch door rood was gereden. De agent verklaarde direct zicht te hebben op het stoplicht.  De bestuurder stelde dat dit niet klopte. De agent zou vanuit zijn positie het stoplicht niet kunnen zien.

Het hof vond dat uit de verklaring van de agent niet bleek hoe hij de gedraging precies had waargenomen, waar hij zich precies bevond en wat hij precies uit die positie kon zien. Het bleef dus onduidelijk of de agent dit wel had kunnen zien. Het hof vond dat er geen bewijs was dat de bestuurder door rood was gereden.

Conclusie boete door rood rijden

Uit de bovenstaande zaken blijkt dat er vaker onterechte boetes worden opgelegd voor door rood rijden. Afhankelijk van hoe de gedraging is vastgesteld (flitspaal of door een agent), zijn verschillende factoren van belang. Bij flitspalen zijn de foto’s heel belangrijk. Bij waarnemingen van een agent ter plaatse is de verklaring van de verbalisant belangrijk en het onderzoek dat hij heeft gedaan.

Onze tips zijn bij een boete voor door rood rijden dan ook:

  1. Bekijk altijd goed de foto’s als je geflitst bent.
  2. Lees de verklaring van de verbalisant goed door en kijk of die wel klopt.

Deze twee tips kunnen je zo €250 besparen!