Bord “TRAJECT CONTROLE” en camera’s boven Nederlandse snelweg

Boete voor te hard rijden ontvangen? Controleer of deze onterecht is

Heb je een snelheidsboete ontvangen? Dan is het belangrijk om te controleren of de boete van het CJIB terecht is. Een boete voor een snelheidsovertreding is opvallend vaak onterecht. Na bezwaar wordt de boete vernietigd en hoef je deze niet te betalen.

Op deze pagina lees je wanneer een boete onterecht kan zijn en hoe je bezwaar kunt maken. We leggen uit:

  • Wanneer een snelheidsboete onterecht is;
  • Wat de regels zijn bij flitspalen, trajectcontroles en mobiele radarcontroles;
  • Wat de politie wel of niet moet doen bij bij meting met een boordsnelheidsmeter;
  • Welke borden en afstanden verplicht zijn bij snelheidsmetingen;
  • Wat de actuele boetebedragen zijn in 2025.

📊 Wist je dat?

Een boete voor te hard rijden is de meest voorkomende verkeersboete in Nederland. Vorig jaar werden er bijna 6 miljoen boetes voor snelheidsovertredingen opgelegd. De gemiddelde boete voor een snelheidsovertreding bedraagt € 77,07 (bron: CJIB). De snelheidsboetes leverde de overheid dus ruim € 460 miljoen op!

Duizenden snelheidsboetes zijn onterecht. Laat ons gratis checken of jij ten onrechte moet betalen.


Boete voor te hard rijden bij flitspaal

Een snelheidsboete bij een flitspaal kan om meerdere redenen onterecht zijn:

  • De foto kan onduidelijk zijn;
  • Er moet een geldig ijkrapport van de flitspaal zijn;
  • De maximumsnelheid moet duidelijk zijn aangegeven;
  • Er moet voldoende afstand zitten tussen het bord en de flitspaal.

Onduidelijke flitsfoto

Als je te hard rijdt bij een flitspaal dan maakt deze twee foto’s. Op de flitsfoto moet in ieder geval het kenteken en de auto goed zichtbaar zijn. Als dit niet te zien is op de flitsfoto dan is de boete onterecht. Verder vind je op de foto’s ook nog andere informatie over de overtreding, zoals de datum, het tijdstip en de gemeten snelheid.

IJkrapport flitspaal

Ook moet de flitspaal zijn geijkt. Dit houdt in dat wordt gecontroleerd of de flitspaal een betrouwbare meting geeft. Ieder jaar worden flitspalen opnieuw geijkt door het Nederlands Meetinstituut (NMi). De ijkrapporten zijn terug te vinden op de website van het CJIB. In de praktijk blijkt dat soms een geldig ijkrapport ontbreekt. Na een goed onderbouwd bezwaar is dit een geldige reden om de boete te vernietigen.

Bebording maximumsnelheid

Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat de bebording met de maximumsnelheid niet of duidelijk is geplaatst. Op een flitsfoto is namelijk niet het bord zichtbaar dat de maximumsnelheid aangeeft. Het is afhankelijk van de exacte feitcode die op de boete staat welk bord ter plaatse moet staan. Soms is dat een bord A1, maar dit kan ook een bord zijn dat aangeeft dat je de bebouwde kom inrijdt. Stond de bebording bij de snelheidsovertreding niet of onjuist geplaatst? Dan heeft het zin om in bezwaar te gaan tegen de boete. De officier van justitie moet namelijk aantonen dat er wel een bord stond waarop de maximumsnelheid staat aangegeven. Uit ervaring weten we dat het regelmatig voorkomt dat ergens geen bord stond of dat de officier van justitie niet kan aantonen dat het bord er stond. De boete wordt in dat geval vernietigd.

Boete flitspaal onterecht door minimale afstand bord-flitspaal

Bij een snelheidsovertreding die is gemeten met een flitspaal moet een minimale afstand tussen het bord en de plek waar wordt gemeten, worden aangehouden. Dit geldt alleen bij een verlaging van de maximumsnelheid. Denk aan de situatie dat je van een 80-weg de bebouwde kom inrijdt. Omdat hier een lagere maximumsnelheid van 50 km/u geldt moet de afstand tussen het bord met de lagere snelheid en de flitspaal minimaal 140 meter zijn. Bij elke maximumsnelheid hoort een andere minimale afstand tot de flitspaal. 

Om deze reden worden vaak boetes vernietigd. Zo was de flitser op de N278 in Gulpen-Wittem te dicht op de bebording gezet. Wij hebben daarom deze boetes allemaal gewonnen.

Minimale afstand tussen flitspalen

In het beleidskader vaste flitspalen 2023 van het OM staat dat er tussen twee flitspalen een minimale afstand moet zitten. Het doel achter de minimumafstand tussen de flitspalen is om te voorkomen dat een bestuurder meerdere boetes krijgt, terwijl er geen mogelijkheid is geweest om het rijgedrag aan te passen. 

Deze regel geldt alleen voor wegen zonder zijwegen, kruispunten of andere omstandigheden waardoor een bestuurder geen kans heeft om zijn snelheid te verlagen. De minimale afstand tussen flitspalen hangt af van de maximumsnelheid. Voor een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt een minimale afstand van 1000 meter.

Boete snelheid trajectcontrole onterecht

Boetes bij trajectcontroles kunnen om verschillende redenen onterecht zijn. Net als bij flitspalen moet er een geldig ijkrapport zijn. Daarnaast kunnen boetes onterecht zijn:

  • Als de foto’s niet duidelijk zijn;
  • De bebording ontbreekt.

Bij een trajectcontrole wordt de gemeten snelheid berekent aan de hand van de factoren tijd en afstand. Bij het in- en uitrijden van de trajectcontrole wordt een foto gemaakt. Daarbij wordt de tijd geregistreerd en op die manier kan de gemiddelde gereden snelheid worden berekend binnen het traject. De flitsfoto’s zijn dus altijd belangrijk om te controleren. Op de flitsfoto’s moet het kenteken en de auto duidelijk zichtbaar zijn.

foto van boete te hard rijden trajectcontrole
Op deze foto is het voertuig en het kenteken niet zichtbaar. De overtreding kan dan niet worden vastgesteld.

Bij deze manier van handhaven op snelheidsovertredingen moeten er dus altijd twee foto’s zijn. Bij de foto’s moet altijd de datum en het tijdstip worden vermeld. Anders kan namelijk niet worden vastgesteld hoe hard precies is gereden.

Ten slotte is bij een trajectcontrole, net als bij flitspalen, de bebording erg belangrijk. Er moet duidelijk worden aangegeven hoe hard je ter plaatse mag rijden. De bebording is op de flitsfoto’s niet te zien. De bewijslast omtrent de bebording ligt bij de officier van justitie. Hij moet aantonen, als iemand aangeeft geen bord te hebben gezien, dat de bebording wel duidelijk was geplaatst. Dit gebeurt bij trajectcontroles aan de hand van schouwrapporten. In de praktijk blijkt dat bij trajectcontroles in de meeste gevallen schouwrapporten zijn waaruit blijkt dat de bebording juist is geplaatst.

Twijfel je of jouw boete terecht is? Laat ons kosteloos beoordelen of bezwaar maken tegen jouw trajectcontrole boete zinvol is.

Boete vastgesteld met boordsnelheidsmeter (politieauto)

Een snelheidsboete die is vastgesteld met de boordsnelheidsmeter van een politieauto kan om meerdere redenen onterecht zijn. Let op de volgende punten:

  • De boordsnelheidsmeter is niet gekalibreerd;
  • Je bent niet op een gelijkblijvende afstand gevolgd;
  • De agent heeft de bestuurder niet heeft staande gehouden.

Kalibratie van de boordsnelheidsmeter

Zo moet de boordsnelheidsmeter van de politieauto zijn gekalibreerd. Daarom moet in het dossier altijd een kalibratietabel zitten en deze mag niet ouder zijn dan één jaar. Als de kalibratietabel ontbreekt of ouder is dan één jaar dan is de boete onterecht. Er heeft dan geen betrouwbare snelheidsmeting kunnen plaatsvinden. De boete wordt dan geseponeerd.

Gelijkblijvende afstand

Daarnaast moet de politieagent met de politieauto je ook op een gelijkblijvende afstand volgen. Hij mag dus niet op je inlopen, want dan rijdt hij harder dan jij en kan hij jouw snelheid niet meten. Ook is het niet mogelijk om de snelheid te meten als er één of meerdere voertuigen tussen jou en de politieauto inrijden. Verder is het niet mogelijk dat de agent je snelheid meet als je achter de politieauto rijdt.

Staande houding vereist

Bij dit type snelheidsboete is het in principe verplicht om je staande te houden. In dit soort gevallen is bijna altijd een staande houding mogelijk. Slechts in uitzonderingsgevallen is dat niet mogelijk. De agent moet een hele goede reden hebben om geen staande houding te verrichten in dit soort gevallen. Hij zal dit ook goed moeten motiveren als hij een staande houding achterwege laat. Heeft er zonder goede reden geen staande houding plaatsgevonden dan is de boete onterecht.

Boete door mobiele radarcontrole: wanneer onterecht?

Een veel gebruikte methode van handhaven op snelheid is de mobieleradarcontrole. Dit is in feite een mobiele flitspaal die een agent langs de weg plaatst. De mobiele radar meet de snelheid van alle voertuigen die voorbij komen en maakt automatisch een foto als je te hard rijdt. Op basis hiervan krijg je een boete van het CJIB.

Wanneer is een boete door mobiele radar onterecht?

  • De flitsfoto is onduidelijk: het kenteken of het voertuig is niet goed zichtbaar;

  • Kruisende voertuigen: als twee auto’s tegelijk in meetveld zichtbaar zijn, is de meting ongeldig;

  • Geen duidelijke bebording: maar bezwaar maken om die reden is lastig (zie hieronder).

Ook bij deze manier van handhaven is het altijd aan te raden om de flitsfoto goed te bekijken. Daarop moet namelijk het voertuig en het kenteken goed zichtbaar zijn. Daarnaast mag er geen boete worden opgelegd als twee auto’s in het meetveld elkaar kruisen. Er kan dan namelijk geen betrouwbare meting plaatsvinden. De boete moet dan worden vernietigd.

Bebording en bezwaar maken

Bij een snelheidsovertreding heeft het weinig zin om bezwaar te maken als je geen bord hebt gezien. In de rechtspraak wordt er namelijk vanuit gegaan dat de agent die de snelheidscontrole uitvoert, vooraf controleert of met bebording de maximumsnelheid juist staat aangegeven.

Waarom is er meestal geen staande houding?

Bij een boete met een mobiele radar is vaak geen staande houding mogelijk, omdat de agent alleen is. Hij moet bij de meetapparatuur blijven. Daarom is er volgens rechtspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in dit soort gevallen geen staande houding mogelijk.

Snelheidsboetes bij wegwerkzaamheden

Rijd je te hard bij wegwerkzaamheden? Dan valt de boete fors hoger uit dan normaal. Dat komt omdat te hard rijden bij wegwerkzaamheden extra gevaarlijk is voor weggebruikers en wegwerkers. Daarom gelden er hogere boetebedragen.

Zo geldt er bij wegwerkzaamheden meestal een lagere snelheid dan normaal. Deze aangepaste snelheid moet met een bord staan aangegeven. Daarnaast moet er ook een bord J16 staan. Dat is een bord waarop staat aangegeven dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden. Staat een dergelijk bord er niet dan is het aan te raden om bezwaar te maken tegen de boete. De bewijslast ligt bij de officier van justitie. Zie bijvoorbeeld dit arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

bord J16 wegwerkzaamheden
Een bord J16 geeft aan dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden.

Geldt de lagere snelheid ook als er niet wordt gewerkt?

Als staat aangegeven dat er een lagere snelheid geldt en er staat ook een bord dat aangeeft dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden, dan is het niet van belang of er ook daadwerkelijk wordt gewerkt. De snelheidsbeperking geldt dan altijd, ook als er niet wordt gewerkt. Het heeft in een dergelijk geval geen zin om de snelheidsboete aan te vechten.

Welke feitcodes horen bij boetes bij wegwerkzaamheden?

Bij een boete voor te hard rijden binnen de bebouwde kom horen de feitcodes VD 004 tot en met VD 029, en VE 004 tot en met VE 029. Het cijfer staat voor de snelheid waarmee de maximumsnelheid is overschreden. Bij een overschrijding binnen de bebouwde kom van 10 kilometer per uur hoort dus de feitcode VD 010. Deze boete kost in 2025 € 138 voor automobilisten.

Boetebedragen te hard rijden 2025

De exacte hoogte van de boete hangt af van de feitcode. Voor de hoogte van de boete is bijvoorbeeld van belang of deze binnen of buiten de bebouwde kom heeft plaatsgevonden. Welke feitcode precies van toepassing is, hangt onder andere af van welk bord de maximumsnelheid aangeeft. Hieronder zetten we de meest voorkomende feitcodes op een rij.

Boetebedragen voor snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom

Rijd je enkele kilometers te hard binnen de bebouwde kom? Dan krijg je al snel een verkeersboete van het CJIB. In de onderstaande tabel zie je de actuele boetebedragen voor snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom in 2025, inclusief de bijbehorende feitcodes. *Binnen een 30 km zone, binnen een erf en bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen

Boetebedragen bij snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom (2025)
FeitcodeAantal km te hard binnen bebouwde komBoetebedrag (euro)
VA0044 km te hard€ 36
VA0055 km te hard€ 45
VA0066 km te hard€ 55
VA0077 km te hard€ 63
VA0088 km te hard€ 72
VA0099 km te hard€ 81
VA01010 km te hard€ 93
VA01111 km te hard€ 125
VA01212 km te hard€ 137
VA01313 km te hard€ 151
VA01414 km te hard€ 162
VA01515 km te hard€ 175
VA01616 km te hard€ 187
VA01717 km te hard€ 202
VA01818 km te hard€ 217
VA01919 km te hard€ 231
VA02020 km te hard€ 248
VA02121 km te hard€ 265
VA02222 km te hard€ 282
VA02323 km te hard€ 300
VA02424 km te hard€ 316
VA02525 km te hard€ 336
VA02626 km te hard€ 354
VA02727 km te hard€ 377
VA02828 km te hard€ 395
VA02929 km te hard€ 415
VA03030 km te hard€ 435

Boetebedragen voor te hard rijden op (auto)wegen buiten de bebouwde kom

Ook buiten de bebouwde kom gelden strenge snelheidsregels. De politie kan je een boete geven vanaf 4 km/u te hard rijden. Bekijk hieronder het overzicht van boetes op (auto)wegen buiten de bebouwde kom in 2025. Deze bedragen gelden voor reguliere wegen, dus niet voor autosnelwegen. *Bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen

Boetebedragen bij snelheidsovertredingen op (auto)wegen buiten de bebouwde kom (2025)
FeitcodeAantal km te hard buiten bebouwde komBoetebedrag (euro)
VF0044 km te hard€ 32
VF0055 km te hard€ 40
VF0066 km te hard€ 49
VF0077 km te hard€ 57
VF0088 km te hard€ 66
VF0099 km te hard€ 77
VF01010 km te hard€ 87
VF01111 km te hard€ 118
VF01212 km te hard€ 131
VF01313 km te hard€ 144
VF01414 km te hard€ 155
VF01515 km te hard€ 168
VF01616 km te hard€ 179
VF01717 km te hard€ 192
VF01818 km te hard€ 204
VF01919 km te hard€ 221
VF02020 km te hard€ 237
VF02121 km te hard€ 251
VF02222 km te hard€ 267
VF02323 km te hard€ 282
VF02424 km te hard€ 300
VF02525 km te hard€ 317
VF02626 km te hard€ 336
VF02727 km te hard€ 353
VF02828 km te hard€ 371
VF02929 km te hard€ 394
VF03030 km te hard€ 413

Boetebedragen voor snelheidsovertredingen op de autosnelweg

Rijd je te hard op de autosnelweg? Dan kun je een forse boete verwachten. In 2025 zijn de boetebedragen op snelwegen afhankelijk van het aantal kilometers per uur dat je te hard rijdt. Hieronder vind je een overzicht van de snelheidsboetes op autosnelwegen, met de feitcodes. *Bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen

Boetebedragen bij snelheidsovertredingen op autosnelwegen buiten de bebouwde kom (2025)
FeitcodeAantal km te hard op autosnelwegBoetebedrag (euro)
VL0044 km te hard€ 27
VL0055 km te hard€ 33
VL0066 km te hard€ 40
VL0077 km te hard€ 48
VL0088 km te hard€ 55
VL0099 km te hard€ 62
VL01010 km te hard€ 81
VL01111 km te hard€ 113
VL01212 km te hard€ 122
VL01313 km te hard€ 132
VL01414 km te hard€ 144
VL01515 km te hard€ 155
VL01616 km te hard€ 166
VL01717 km te hard€ 180
VL01818 km te hard€ 194
VL01919 km te hard€ 207
VL02020 km te hard€ 223
VL02121 km te hard€ 238
VL02222 km te hard€ 251
VL02323 km te hard€ 267
VL02424 km te hard€ 282
VL02525 km te hard€ 296
VL02626 km te hard€ 313
VL02727 km te hard€ 329
VL02828 km te hard€ 341
VL02929 km te hard€ 360
VL03030 km te hard€ 380
VL03131 km te hard€ 398
VL03232 km te hard€ 416
VL03333 km te hard€ 435
VL03434 km te hard€ 456
VL03535 km te hard€ 476
VL03636 km te hard€ 495
VL03737 km te hard€ 510
VL03838 km te hard€ 510
VL03939 km te hard€ 510
Ook een boete ontvangen?

Onterechte snelheidsboete? Laat ons gratis bezwaar maken!

Upload een foto van jouw boete en ons team van experts beoordeelt of jouw zaak kansrijk is. Als dat het geval is, maken wij geheel gratis bezwaar – snel, eenvoudig en zonder gedoe! Dien je boete in, en wij gaan direct voor je aan de slag!

Jouw voordelen:

🔹 Veel hogere slagingskans

Uit cijfers van het OM blijkt dat 7,3% van de boetes wordt vernietigd na bezwaar. Met ons juridische team is dat 17,8% – ruim 2x zoveel kans! Komt de zaak voor de rechter? Dan is de kans op succes nog groter: gemiddeld 15,9%, bij ons 54,3%!

🔹 Bespaar tijd en moeite

Geen ingewikkelde procedures: upload je boete en wij doen de rest.

🔹 100% gratis service

Wij maken gratis bezwaar. Geen kosten, geen risico!