Boete te hard rijden, wanneer onterecht?

In dit artikel leggen we uit welke punten je moet controleren om vast te stellen of een boete voor te hard rijden van het CJIB onterecht is. Daarbij maken we onderscheid tussen snelheidsovertredingen die automatisch zijn geconstateerd en overtredingen die door de politie zijn vastgesteld. Bij een boete voor te hard rijden die is geconstateerd door de politie moet je in beginsel worden staande gehouden. Gebeurt dit niet, dan is de kans groot dat de snelheidsboete onterecht is. Ook gaan we in op de verschillende meetmiddelen die worden gebruikt. Denk hierbij aan flitspalen, trajectcontroles, mobiele radars en boordsnelheidsmeters.

Een boete voor te hard rijden is de meest voorkomende verkeersboete in Nederland. In 2022 werden er ruim 6,5 miljoen boetes voor snelheidsovertredingen opgelegd. Het grootste gedeelte van deze snelheidsovertredingen worden geautomatiseerd vastgesteld door een flitspaal of een trajectcontrole. Daarnaast zijn er ook snelheidsboetes die worden vastgesteld door een politieagent. In de praktijk blijkt dat lang niet alle snelheidsboetes terecht zijn.

Boete te hard rijden bij flitspaal

Als je te hard rijdt bij een flitspaal dan maakt de flitspaal twee foto’s van jouw auto. Op de foto’s moet in ieder geval het kenteken en de auto goed zichtbaar zijn. Als dit niet te zien is op de foto’s dan is de boete onterecht. Verder vindt je op de foto’s ook nog andere informatie over de overtreding, zoals de datum, het tijdstip en de gemeten snelheid.

Ook moeten meetmiddelen zoals een flitspaal zijn geijkt. Dit houdt in dat wordt gecontroleerd of de flitspaal een betrouwbare meting geeft. Ieder jaar worden flitspalen opnieuw geijkt door het Nederlands Meetinstituut (NMi). De ijkrapporten zijn terug te vinden op de website van het CJIB. Uit ervaring weten we dat flitspalen (bijna) altijd zijn geijkt. Het heeft dan ook weinig zin om bezwaar te maken tegen je snelheidsboete die is vastgesteld door een flitspaal met het argument dat de snelheidsmeting niet betrouwbaar is.

Wat wel belangrijk is en geregeld leidt tot kwijtschelding van de snelheidsbekeuring, is de bebording met de maximumsnelheid. Op een flitsfoto is namelijk niet het bord zichtbaar dat de maximumsnelheid aangeeft. Het is afhankelijk van de exacte feitcode die op de boete staat welk bord ter plaatse moet staan. Soms is dat een bord A1, maar dit kan ook een bord zijn dat aangeeft dat je de bebouwde kom inrijdt.

Als je geen bord hebt gezien dan is het zinvol om in bezwaar te gaan. De officier van justitie moet namelijk aantonen dat er wel een bord stond waarop de maximumsnelheid staat aangegeven. Uit ervaring weten we dat het in de praktijk vaker voorkomt dat ergens geen bord stond of dat de officier van justitie niet kan aantonen dat het bord er stond. Het gevolg is dan dat je de boete niet hoeft te betalen. Er is dan immers niet bewezen dat je een snelheidsovertreding hebt begaan.

Snelheidsovertreding bij trajectcontrole

Bij een trajectcontrole wordt de gemeten snelheid berekent aan de hand van de factoren tijd en afstand. Bij het in- en uitrijden van de trajectcontrole wordt een foto gemaakt van de auto. Daarbij wordt de tijd geregistreerd en op die manier kan de gemiddeld gereden snelheid worden berekend binnen het traject. De flitsfoto’s zijn dus altijd belangrijk om te controleren. Op de flitsfoto’s moet het kenteken en de auto duidelijk zichtbaar zijn.

foto van boete te hard rijden trajectcontrole
Op deze foto is het voertuig en het kenteken niet zichtbaar. De gedraging kan dan niet worden vastgesteld.

Bij deze manier van handhaven op snelheidsovertredingen moeten er dus altijd twee foto’s zijn. Bij de foto’s moet altijd de datum en het tijdstip worden vermeld. Anders kan namelijk niet worden vastgesteld hoe hard precies is gereden.

Ten slotte is bij een trajectcontrole, net als bij flitspalen, de bebording erg belangrijk. Er moet duidelijk worden aangegeven hoe hard je ter plaatse mag rijden. De bebording is op de flitsfoto’s niet te zien. De bewijslast omtrent de bebording ligt bij de officier van justitie. Hij moet aantonen, als iemand aangeeft geen bord te hebben gezien, dat de bebording wel duidelijk was geplaatst. Dit gebeurt bij trajectcontroles aan de hand van schouwrapporten. In de praktijk blijkt dat bij trajectcontroles in de meeste gevallen schouwrapporten zijn waaruit blijkt dat de bebording juist is geplaatst.

Boete te hard rijden vastgesteld met boordsnelheidsmeter

Bij een snelheidsboete die is vastgesteld met boordsnelheidsmeter van de politieauto zijn een aantal dingen waaraan voldaan moet zijn voordat een boete mag worden opgelegd. Zo moet de boordsnelheidsmeter van de politieauto zijn gekalibreerd. Daarom moet er in het dossier ook altijd een kalibratietabel zitten en mag deze niet ouder zijn dan een jaar. Als de kalibratietabel ontbreekt of ouder is dan een jaar dan is de boete onterecht. Er heeft dan geen betrouwbare snelheidsmeting kunnen plaatsvinden. De boete wordt dan kwijtgescholden.

Daarnaast moet de politieagent met de politieauto je ook op een gelijkblijvende afstand volgen. Hij mag dus niet op je inlopen, want dan rijdt hij harder dan jij en kan hij jouw snelheid niet meten. Ook is het niet mogelijk om de snelheid te meten als er één of meerdere voertuigen tussen jou en de politieauto inrijden. Verder is het niet mogelijk dat de agent je snelheid meet als je achter de politieauto rijdt.

Ten slotte is het bij een boete voor te hard rijden die is vastgesteld met een boordsnelheidsmeter verplicht dat de agent je staande houdt als daar ook een mogelijkheid voor is. In dit soort gevallen is bijna altijd een staande houding mogelijk. Slechts in uitzonderingsgevallen is dat niet mogelijk. De agent moet een hele goede reden hebben om geen staande houding te verrichten in dit soort gevallen. Hij zal dit ook goed moeten motiveren als hij een staande houding achterwege laat. Heeft er zonder goede reden geen staande houding plaatsgevonden dan is de boete onterecht.

Snelheidsovertreding bezwaar mobiele radar

Een veel gebruikte manier van handhaven op snelheid is een snelheidscontrole met een mobiele radar. Dit is in feite een mobiele flitspaal die een agent langs de kant van de weg neerzet. De mobiele radar meet de snelheid van alle voertuigen die voorbij komen en maakt daarvan een foto. Als er te hard is gereden, wordt er een boete voor te hard rijden opgelegd.

Ook bij deze manier van handhaven is het altijd aan te raden om de flitsfoto goed te bekijken. Daarop moet namelijk het voertuig en het kenteken goed zichtbaar zijn. Daarnaast mag er geen boete worden opgelegd als twee auto’s in het meetveld elkaar kruisen. Er kan dan namelijk geen betrouwbare meting plaatsvinden. De boete moet dan worden vernietigd.

Bij een snelheidsovertreding heeft het weinig zin om bezwaar te maken als je geen bord hebt gezien. In de rechtspraak wordt er namelijk vanuit gegaan dat de agent die de snelheidscontrole uitvoert, vooraf controleert of met bebording de maximumsnelheid juist staat aangegeven.

Wat wel belangrijk is bij deze snelheidsboetes is of er een staande houding heeft plaatsgevonden. Er is namelijk een agent ter plaatse aanwezig en die moet in beginsel ook de bestuurder staande houden. De agent moet een goede reden hebben om dat niet te doen, anders is de boete onterecht. Het is dan kansrijk bezwaar te maken tegen de snelheidsboete.

Snelheidsboetes bij wegwerkzaamheden

Snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden zijn een stuk duurder dan de andere snelheidsboetes. Te hard rijden bij wegwerkzaamheden is natuurlijk extra gevaarlijk en daarom staat daarop ook een hoger boetebedrag. Bij deze boetes is de bebording weer erg belangrijk.

Zo geldt er bij wegwerkzaamheden meestal een lagere snelheid dan normaal. Deze aangepaste snelheid moet met een bord staan aangegeven. Daarnaast moet er ook een bord J16 staan. Dat is een bord waarop staat aangegeven dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden. Staat een dergelijk bord er niet dan is het aan te raden om bezwaar te maken tegen de boete. De bewijslast ligt bij de officier van justitie. Zie bijvoorbeeld dit arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

bord J16 wegwerkzaamheden
Een bord J16 geeft aan dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden.

Als staat aangegeven dat er een lagere snelheid geldt en er staat ook een bord dat aangeeft dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden, dan is het niet van belang of er ook daadwerkelijk wordt gewerkt. De snelheidsbeperking geldt dan altijd, ook als er niet wordt gewerkt. Het heeft in een dergelijk geval geen zin om de snelheidsboete aan te vechten.

Bij een boete voor te hard rijden binnen de bebouwde kom horen de feitcodes VD 004 tot en met VD 029, en VE 004 tot en met VE 029. Het cijfer staat voor de snelheid waarmee de maximumsnelheid is overschreden. Bij een overschrijding binnen de bebouwde kom van 10 kilometer per uur hoort dus de feitcode VD 010. Deze boete kost in 2023 €121 voor automobilisten.

Boetebedragen te hard rijden 2023

De exacte hoogte van de boete hangt af van de feitcode. Voor de hoogte van de boete is bijvoorbeeld van belang of deze binnen of buiten de bebouwde kom heeft plaatsgevonden. Welke feitcode precies van toepassing is, hangt onder andere af van welk bord de maximumsnelheid aangeeft. Hieronder zetten we de meest voorkomende feitcodes op een rij.

De boetebedragen voor een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom (binnen een 30 km zone, binnen een erf en bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen):

  • 5 km/u te hard € 39
  • 10 km/u te hard € 82
  • 15 km/u te hard € 154
  • 20 km/u te hard € 219
  • 25 km/u te hard € 296
  • 30 km/u te hard € 383

Boetebedragen voor een snelheidsovertreding op (auto)wegen buiten de bebouwde kom (bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen):

  • 5 km/u te hard € 36
  • 10 km/u te hard € 77
  • 15 km/u te hard € 148
  • 20 km/u te hard € 209
  • 25 km/u te hard € 280
  • 30 km/u te hard € 364

Boetebedragen voor een snelheidsovertreding op de autosnelweg (bij wegwerkzaamheden gelden andere bedragen):

  • 5 km/u te hard € 29
  • 10 km/u te hard € 72
  • 15 km/u te hard € 136
  • 20 km/u te hard € 196
  • 25 km/u te hard € 261
  • 30 km/u te hard € 334
  • 35 km/u te hard € 419
  • 39 km/u te hard € 450

Heb je ook een onterechte boete voor te hard rijden gekregen?

Wij vechten deze gratis voor je aan. Upload een foto van jouw boete en wij regelen de rest!